Firma leasingująca lokomotywy Cargounit podpisała z Siemens Mobility umowę ramową na zakup 90 lokomotyw Vectron MS. Dla 30 z nich oraz dla 10 lokomotyw Smartron zawarto już umowę wykonawczą. Pierwsze dostawy są planowane na 2025 rok – informuje Cargounit.
Jak podkreśla Cargounit, jest to największy na polskim rynku kontrakt ramowy na lokomotywy wielosystemowe. Vectrony i Smartrony to nowoczesne pojazdy, umożliwiające realizacji szerokiej gamy zadań przewozowych w całej Europie, również w segmencie intermodalnym. Ich modułowa konstrukcja pozwala na łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach. – Przy ich projektowaniu kierowano się przede wszystkim wydajnością i opłacalnością w wykonywaniu zadań trakcyjnych zarówno w krajowym, jak i międzynarodowym ruchu pasażerskim i towarowym w Europie – zaznacza zamawiający.
Historia współpracy – od 1 do 100
Współpraca pomiędzy Siemens Mobility i Cargounit
rozpoczęła się w 2018 r. od zakupu jednej lokomotywy Vectron MS, zaprezentowanej w tym samym roku
na torze testowym Instytutu Kolejnictwa w Żmigrodzie. Następnie firma zakupiła
dodatkowe pięć pojazdów w 2019 r. dzięki dofinansowaniu z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, a dwa lata później, na targach TRAKO 2021, podpisała umowę na dostawę, wraz z utrzymaniem, kolejnych 30 Vectronów do obsługi połączeń w Europie Środkowej i Zachodniej.
Tymczasem w latach 2021-2023 r. firma Cargounit rozwijała również swoją obecność na rynkach południowych. W Rumunii zaoferowała
specjalnie przystosowane lokomotywy Smartron, wyprodukowane przez Siemens Mobility. Rozszerzała też portfolio klientów Vectron o Bahnoperator, DB Cargo Polska, Lotos Kolej, Freightliner PL, Ost-West Logistics na rynku polskim, CD Cargo i LokoTrain na rynku czeskim, a pod koniec grudnia ubiegłego roku – także Helrom na rynku niemieckim. Lokomotywy Vectron firmy Cargounit pracowały zarówno w transporcie towarowym, jak i pasażerskim, w tym w pociągach BWE (Warszawa-Berlin Express), obsługiwanych wspólnie przez PKP Intercity i DB Fernverkehr.
Nowy rozdział od 2025 roku
Pod koniec lutego 2024 r. firmy podpisały we Wrocławiu kolejną umowę ramową dotyczącą rozwoju współpracy w latach od 2025 roku. Zamówienie obejmuje zakup 30 lokomotyw Vectron i 10 lokomotyw Smartron z dodatkową opcją zakupu do 60 pojazdów Siemens Mobility. Cargounit jest największym klientem lokomotyw Siemens w Polsce. Dzięki nowemu zamówieniu firma posiada w swojej flocie łącznie 66 Vectronów i 18 Smartronów, a liczba lokomotyw Siemensa może wzrosnąć nawet do blisko 150 pojazdów.
– Dzięki naszym lokomotywom Vectron Cargounit toruje drogę dla zrównoważonego, wydajnego i transgranicznego transportu kolejowego w całej Europie. Nowe zamówienia potwierdzają zaufanie Cargounit do jednej z najnowocześniejszych i jednocześnie najbardziej przyjaznych dla środowiska lokomotyw uniwersalnych dostępnych obecnie na rynku europejskim – powiedział CEO Rolling Stock Siemens Mobility GmbH Albrecht Neumann.
– To doniosły moment w dalszej współpracy pomiędzy Cargounit i Siemens Mobility. W imieniu Rady Nadzorczej Cargounit chciałbym pogratulować zespołom obu firm zawarcia tej przełomowej transakcji. Cargounit był pierwszą inwestycją funduszu inwestycyjnego Three Seas Initiative, która miała miejsce w 2020 roku. W ciągu ostatnich czterech lat firma rosła w siłę, wprowadzając znaczące ulepszenia floty pod względem wydajności operacyjnej i środowiskowej oraz rozwijając coraz większy zasięg geograficzny w krajach Trójmorza i poza nimi. Z niecierpliwością czekamy na dostawę tych lokomotyw w nadchodzących latach i dalszy pomyślny rozwój działalności Cargounit – zadeklarował przewodniczący Rady Nadzorczej Cargounit Sp. z o. o. Cameron Cook.
Wyznaczanie trendów
– Podpisanie umowy ramowej z Siemens Mobility stanowi kolejny kamień milowy dla Cargounit w realizacji naszej strategii modernizacji floty lokomotyw do ruchu towarowego i pasażerskiego w Polsce i pozostałej części Europy Środkowo-Wschodniej. W ciągu ostatnich 3 lat znacznie przekroczyliśmy nasze pierwotne plany zakupu i dostarczenia klientom w Polsce nowoczesnych lokomotyw, w tym lokomotyw wielosystemowych. Spodziewamy się kontynuacji trendu wymiany taboru na nowoczesny w najbliższych latach, co doskonale wpisuje się w realizację planów zrównoważonego rozwoju zarówno Cargounit, jak i przewoźników kolejowych poszukujących niezawodnego taboru niskoemisyjnego. Jesteśmy przekonani, że Cargounit będzie beneficjentem trendu wymiany taboru na nowoczesny w krajach Europy Środkowo-Wschodniej – zaznaczył prezes zarządu Cargounit Sp. z o. o. Łukasz Boroń.
– Cargounit jest obecnie największym polskim odbiorcą lokomotyw elektrycznych Siemensa. Nowy, największy na polskim rynku kontrakt na zakup lokomotyw wielosystemowych, obejmujący do 100 dodatkowych pojazdów z dostawą od 2025 r., to ogromna inwestycja w zrównoważony i energooszczędny transport kolejowy. A także dowód zaufania do naszej wizji odpowiedzialnego biznesu. Nasza strategia dla Polski zakłada współpracę z silnymi partnerami, takimi jak Cargounit. Realizacja działań biznesowych na dużą skalę tworzy dodatkową wartość dla naszego kraju, jednocześnie wspierając rozwój europejskiego rynku kolejowego i budując przewagę konkurencyjną – powiedział prezes zarządu Siemens Sp. z o. o. i Siemens Mobility Sp. z o. o. Maciej Zieliński.
2400 Vectronów na świecie
Zamówione lokomotywy Vectron MS mają moc wyjściową 6,4 MW przy zasilaniu prądem przemiennym i 6,0 MW przy zasilaniu prądem stałym. Zostaną wyposażone w system ETCS zgodny z aktualnymi specyfikacjami (Baseline 3). Nowe lokomotywy Vectron MS dla Cargounit będą przeznaczone do eksploatacji m. in. w Polsce, Niemczech, Austrii, Czechach, Słowacji, Węgrzech, Holandii, Rumunii, Słowenii, Chorwacji, Serbii, Włoszech, Bułgarii i Belgii. Z kolei lokomotywy Smartron będą mogły być eksploatowane w Niemczech, Bułgarii czy Rumunii.
Do tej pory Siemens Mobility sprzedał ponad 2400 lokomotyw z rodziny Vectron 97 klientom w 16 krajach. Lokomotywy Vectron są dopuszczone do eksploatacji w 20 krajach europejskich (Austria, Belgia, Bułgaria, Chorwacja, Czechy, Dania, Finlandia, Niemcy, Węgry, Włochy, Holandia, Norwegia, Polska, Rumunia, Serbia, Słowacja, Słowenia, Szwecja i Szwajcaria).
Polscy operatorzy kolejowi i przewoźnicy zakupili już blisko 150 nowoczesnych lokomotyw elektrycznych Siemensa (Husarz, Vectrony i Smartrony). Na co dzień korzystają z nich: Cargounit, PKP Intercity, PKP Cargo, DB Cargo Polska, Lotos Kolej i Laude Smart Intermodal.